hadis

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالأَرَضِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah al-Bahiliy: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”

carian

Rabu, 17 Julai 2013

Ramadhan Bukan Pesta Makanan

  RAMADHAN BUKAN PESTA MAKANAN


Alhamdulillah dah seminggu kita puasa ,
semua pastinya sudah arif semester pertama (10 pertama) universiti ramadhan ini kita berada dalam semester RAHMAT .
Di dalam minggu pertama berpuasa inilah Allah memberikan rahmat sebanyaknya kepada kita . Moga kita berada dalam golongan yang dirahmati Allah .

Ironinya , ada sebahagian umat islam yang hanya berjaya menahan nafsu dari terbit fajar hingga terbenam matahari dan kembali menjadi hamba nafsu tatkala azan maghrib kedengaran . nau'zubillahiminzalik .

Maka objektif Universiti ramadhan tak kesampaian malah diabaikan . Ramadhan sepatutnya menjadi medium penjana iman dan takwa dalam diri malangnya menjadi bulan  syurga bagi nafsu . Apa sahaja yang diinginkan nafsu ditunaikan apabila terdengar laungan azan .
Puasa hanya dianggap sebagai adat setiap tahun , bukan lagi ibadat yang menjadi tiket ke syurga .

 Hakikatnya yang berlaku pada hari ini ialah kita banyak menghabiskan wang untuk membeli makanan. Sepatutnya, ketika bulan puasalah kita mempunyai lebihan wang kerana tidak lagi perlu berbelanja untuk sarapan, makanan tengah hari, minum petang dan makan malam. Sebaliknya yang berlaku ialah perbelanjaan pada bulan Ramadhan telah meningkat berbanding bulan biasa.

Sepatutnya dalam bulan yang berkat ini kita kurangkan makan, banyakkan solat sunat, banyakkan bersedekah, dan apa-apa yang berkaitan. Barulah kita dapat merasakan keberkatan berpuasa. Berbukalah dan bersahurlah dalam keadaan yang sederhana jangan membazir makanan. Anda mampu mengubahnya !


bulan ramadhan bulan barokah

  ramadhan bulan yang penuh rahmah ,

mari kawan kurangkan juadah ,

ayuh kita tingkatkan ibadah .

 

# ramadhan bukan bulan pesta makanan ! # 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ahlan