hadis

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالأَرَضِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah al-Bahiliy: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”

carian

Ahad, 2 Jun 2013

CIRI-CIRI ILMU YANG BERMANFAAT

PELAJARI CARA MEMANFAATKAN ILMU 


ciri2 ilmu yang memberi manfaat menuru Imam Hujjatul Islam iaitu Imam Al-Ghazali rahimallahu taala dalam kitabnya bidayatul hidayah :

1. ilmu yg menambahkan takut kita kepada Allah

Sebagai seorang penuntut ilmu , kita perlu 'set'kan niat kita , supaya mempelajari ilmu Allah (semua ilmu  adalah milik Allah ) untuk lebih mengenali kekuasaan dan keagungan zat yang tiada bandingnya iaitu Allah swat . Mana-mana ilmu yang kita pelajari , jika tidak menambah perasaan takut dan gerun kita kepada Allah , maka ilmu tersebut tidak bermanfaat sikit pun kepada kita .


2. ilmu yang menambah penglihatan hati kita tentang kekurangan diri kita .

Ilmu yang bermanfaat juga akan memperlihatkan diri kita , tentang kekurangan dan kelemahan diri kita . Bertepatan dengan kata-kata imam syafi'e rahimallah , semakin bertambah ilmu seseorang , semakin rendah dirinya kepada Allah . Jika ilmu yang kita pelajari itu , menambah keegoan dan kesombongan kita , maka ilmu tersebut tidak bermanfaat sikit pon kepada kita .

3. ilmu yang menambahkan pengetahuan tentang ibadah kepada Allah

Ibadah Menurut istilah syarak : taat, patuh dan merendahkan diri sepenuhnya kepada Allah swt - mengikut peraturan dan suruhan Allah sebagaimana ditetapkan di dalam Al-Quran dan sunnah Rasulullah saw. Kepatuhan ini hendaklah dilakukan secara berterusan setiap masa hingga ke akhir hayat. Ia merangkumi makna ketundukan dan kecintaan kepada Allah swt. Maka , ilmu yang bermanfaat disini bermaksud , ilmu yang menambah sifat taat kepada suruhan Allah .

4. ilmu yang mengurangkan rasa cinta kepada dunia .

Dunia yang dimaksudkan ialah perkara yang melupakan kita kepada Akhirat .  contohnya  , jika ilmu yang kita pelajari itu menambah perasaan cinta kepada harta atau pujian , maka ilmu yang kita pelajari itu tidak memberi manfaat kepada kita . 

5 . ilmu yang menambah rasa cinta kepada Allah dan rasul

cinta yang teragung tentulah hanya kepada Allah dan rasulnya . oleh itu , untuk menjadikan ilmu yang kita pelajari itu memberi manfaat kepada kita , kita perlu menambah rasa cinta dan sayang kita kepada Islam . Ilmu apa pun yang kita pelajari haruslah bertunjangkan cinta kepada Allah dan rasulnya .

6. ilmu yang membukakan mata hati kita tentang perkara yang menghapuskan amalan kebaikan

perkara yang menghapuskan amalan kebaikan ialah , penyakit hati iaitu riak dan dengki . kedua-dua penyakit ini sangat merbahaya , ia akan memakan amalan kebaikan kita seperti api memakan daun kering . Jadi , ilmu yang bermanfaat ialah ilmu yang menjauhkan kita daripada kedua-dua penyakit hati ini .

7. ilmu yang menyedarkan kita tentang tipu daya syaitan

kita bangga dan apabila melihat tamadun manusia yang semakin moden dan semakin canggih tanpa menghiraukan tipu daya syaitan yang juga semakin moden dan semakin canggih . Jadi Ilmu yang bermanfaat itu , akan menyedarkan kita tentang bahaya tipu daya syaitan .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ahlan