hadis

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالأَرَضِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah al-Bahiliy: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”

carian

Isnin, 3 Jun 2013

Doa rabitah : doa pengikat kasih sayang


Doa Rabitah ( Pengikat hati)

-Korang ada kawan rapat tak? sure semua orang dalam dunia yang masih hidup ni ada kawan betul tak? tak kisah lah kawan lama kawan jauh rapat atau renggang tu still consider kan..kan... tak kisahla kawan laki atau pompuan, korang rasa dorang ikhlas tak berkawan dengan korang waktu korang senang atau susah. ?


-"Dan (Dialah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu).Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana"

(surah Al-Anfal: ayat 63)

Menjalin & Mengukuhkan Ikatan Silaturrahim.
-Nabi s.a.w. bersabda:"Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya."
(Riwayat Bukhari)

-Doa Rabitah jika diamalkan moga-moga menjadi pengikat hati menyatupadukandalam ukhuwah fillah penguat daya juang agar sama-sama hebat berjuang di jalan Allah S.W.T. dalam satu barisan yang tersusun... . Insyallah mudahan beroleh keberkatan
• Moga ingatan melalui doa merapatkan perhubungan sesama sahabat.
• Moga Allah memberkati hidup kita dan menemukan kita dengan sahabat sejati yang boleh terus menegur kita jika kita melakukan kesalahan dan berada bersama kita sentiasa..




#sangat sesuai dibaca time usrah :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ahlan