hadis

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالأَرَضِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah al-Bahiliy: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”

carian

Rabu, 5 Jun 2013

BAHAGIA ITU PILIHAN



-BISMILLAH- 


KENALI BAHAGIA

Bahagia itu fitrah tabie manusia betul ? Semua orang inginkan kebahagian. Jika ada manusia yang berkata, alangkah bahagianya kalau aku tidak bahagia, dia layak dihantar ke Hospital Bahagia. Kenapa? Sudah tentu orang itu tidak siuman lagi . Manusia yang siuman sentiasa ingin dan mencari bahagia. Bahkan, apa sahaja yang diusahakan dan dilakukan oleh manusia adalah untuk mencapai bahagia.
bahagia . 

Bahagia pada sudut bahasa (kamus dewan edisi keempat ) : ialah suasana senang dan aman, aman damai serta gembira .

Dalam mencari erti kebahagiaan yang sebenar , ramai antara kita tidak jumpa dan tidak memahami konsep kebahagiaan seperti yang digariskan oleh ISLAM . Mereka melihat "bahagia" pada orang lain walaupun sebenarnya bahagia itu ada dalam diri mereka .

Bila sebut perkataan "bahagia" pandangan pertama kita tentulah tentang , kekayaan , cinta , rupa paras , anak-anak , dan sebagainya .

adakah bahagia ini sukar difahami  ?

Orang yang sakit kata , bahagia itu menjadi apabila sihat . orang yang miskin tetapi sihat pula kata, bahagia itu apabila menjadi kaya . orang yang kaya tetapi sibuk pula kata , bahagia itu apabila ada waktu lapang , begitulah fitrah manusia , merasakan diri susah kerana melihat kesenangan orang lain  .

Dalam sebuah hadis nabi bersabda :
“Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara : 
Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu, 
Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,  
Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu, 
Masa lapangmu sebelum datang masa sibukmu,
Hidupmu sebelum datang kematianmu.”


Hadis di atas menerangkan bahawa kita perlu memanfaatkan waktu ''bahagia'' sebelum datangnya waktu ''derita'' .

Bedasarkan hadis dan fitrah manusia , kita simpulkan bahawa bahagia itu sebenarnya  wujud di dalam diri setiap manusia yang hidup . yang membezakannya hanyalah tahap kebahagiaannya sahaja  .


Dalam kontaks yang lain , sesetengah manusia merasa diri mereka berada dalam keadaan bahagia . Tanpa mereka sedari bahagia yang mereka rasa itu palsu , bakal lenyap dan sentiasa berubah . Apabila bahagia yang kita kecapi tidak mendapat restu ilahi , jadilah bahagia itu bahagia yang bakal membawa sengsara . Bahagia bertopeng inilah banyak diperolehi oleh manusia . Bahagia dengan mendapat murka pencipta perasaan bahagia .

Bagi umat islam , bahagia yang sebenar ialah memperoleh syurga Allah . Inilah bahagia yang sering dilupakan . Bahagia yang sebenar ini perlu dicari  .

Bagaimana memperolehinya ?

Sebenarnya , bahagia itu dapat diperolehi dengan bersyukur ~
"Dan (ingatlah) ketika Tuhan mu memaklumkan, 'Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah (nikmat) kepada mu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat."
Surah Ibrahim : 14
 persoalannya , bersyukur yang bagaimana ?

Adakah kita bersyukur memperolehi nikmat kesihatan dengan melakukan maksiat terhadapNya ? Adakah kita bersyukur memperolehi nikmat kekayaan dengan membazir disini sana ? Adakah kita bersyukur dengan nikmat kehidupan dengan membuang masa  ?

tentu sekali tidak , jika kita inginkan bahagia yang sebenar .

Rasulullah S.A.W bersabda lagi:
” Bukanlah kekayaan itu dengan banyaknya harta benda tetapi kekayaan itu sebenarnya ialah kaya hati “
Kaya hati bermaksud hati yang tenang, lapang dan merasa cukup dengan apa yang dimiliki – bersyukur dengan apa yang ada, sabar dengan apa yang tiada.

BAHAGIA ITU PILIHAN 

Kita boleh pilih untuk terus tertipu dengan bahagia sementara atau belajar mencari dan memahami erti kebahagiaan yang kekal selamanya .

ingatlah pesan saidina Ali bin Abi Thalib karamallahuwajhah .
" janganlah kamu letih melakukan pahala dan kebaikan kerana letih akan hilang sedangkan pahala dan kebaikan itu kekal dalam catatan malaikat   , ingat ! Janganlah kamu seronok melakukan dosa dan kejahatan  kerana seronok akan hilang . sedangkan dosa  dan kejahatan itu kekal dalam catatan malaikat " .
Jadi , jangan tangguhkan memilih bahagia yang sentiasa kekal .

fikiran menjadi runsing bila hilang bahagia sementara ?
tak perlu pening , Al-quran ada jalan penyelesaiannya .

Firman Allah:
“Ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.” Al Ra’du 28. 


KAEDAH MENCARI BAHAGIA MENURUT AL QURAN DAN AS SUNAH:




1. Beriman dan beramal salih.
“Siapa yang beramal salih baik laki-laki ataupun perempuan dalam keadaan ia beriman, maka Kami akan memberikan kepadanya kehidupan yang baik dan Kami akan membalas mereka dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang mereka amalkan.” (An-Nahl: 97)
Ibnu ‘Abbas RA meriwayatkan bahawa sekelompok ulama mentafsirkan bahawa kehidupan yang baik (dalam ayat ini) ialah rezeki yang halal dan baik (halalan tayyiban). Sayidina Ali pula mentafsirkannya dengan sifat qana’ah (merasa cukup). Ali bin Abi Thalhah dari Ibnu ‘Abbas, meriwayatkan bahawa kehidupan yang baik itu adalah kebahagiaan.

2. Banyak mengingat Allah .
Dengan berzikir kita akan mendapat kelapangan dan ketenangan sekali gus bebas daripada rasa gelisah dan gundah gulana. Firman Allah:
“Ketahuilah dengan mengingat (berzikir) kepada Allah hati menjadi tenang.” (Ar-Ra’d: 28)

3. Bersandar kepada Allah.
Dengan cara ini seorang hamba akan memiliki kekuatan jiwa dan tidak mudah putus asa dan kecewa. Allah berfirman:
“Siapa yang bertawakal kepada Allah maka Allah akan mencukupinya.” (Ath-Thalaq: 3)

4. Sentiasa mencari peluang berbuat baik.
Berbuat baik kepada makhluk dalam bentuk ucapan mahupun perbuatan dengan ikhlas dan mengharapkan pahala daripada Allah akan memberi ketenangan hati.
Firman-Nya:
“Tidak ada kebaikan dalam kebanyakan bisikan-bisikan mereka kecuali bisikan-bisikan dari orang yang menyuruh ( manusia) untuk bersedekah atau berbuat kebaikan dan ketaatan atau memperbaiki hubungan di antara manusia. Barang siapa melakukan hal itu karena mengharapkan keredaan Allah, nescaya kelak Kami akan berikan padanya pahala yang besar.” (An-Nisa: 114)

5. Tidak panjang angan-angan tentang masa depan dan tidak meratapi masa silam.
Fikir tetapi jangan khuatir. Jangan banyak berangan-angan terhadap masa depan yang belum pasti. Ini akan menimbulkan rasa gelisah oleh kesukaran yang belum tentu datang. Juga tidak terus meratapi kegagalan dan kepahitan masa lalu karena apa yang telah berlalu tidak mungkin dapat dikembalikan semula.
Rasulullah SAW bersabda:

Bersemangatlah untuk memperoleh apa yang bermanfaat bagimu dan minta tolonglah kepada Allah dan janganlah lemah. Bila menimpa mu sesuatu (dari perkara yang tidak disukai) janganlah engkau berkata: “Seandainya aku melakukan ini nescaya akan begini dan begitu,” akan tetapi katakanlah: “Allah telah menetapkan dan apa yang Dia inginkan Dia akan lakukan,” karena sesungguhnya kalimat ‘seandainya’ itu membuka amalan syaitan.” (HR. Muslim)

6. Melihat “kelebihan” bukan kekurangan diri.
Lihatlah orang yang di bawah dari segi kehidupan dunia, misalnya dalam kurniaan rezeki karena dengan begitu kita tidak akan meremehkan nikmat Allah yang diberikan Allah kepada kita.
Rasulullah SAW bersabda:
“Lihatlah orang yang di bawah kamu dan jangan melihat orang yang di atas kamu karena dengan (melihat ke bawah) lebih pantas untuk kamu tidak meremehkan nikmat Allah yang dilimpahkan-Nya kepada kamu.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

7. Jangan mengharapkan ucapan terima kasih manusia.
Ketika melakukan sesuatu kebaikan, jangan mengharapkan ucapan terima kasih ataupun balasan manusia. Berharaplah hanya kepada Allah.
Kata bijak pandai,

"jangan mengharapkan ucapan terima kasih kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Malah ada di antara hukama berkata, “sekiranya kita mengharapkan ucapan terima kasih daripada manusia nescaya kita akan menjadi orang yang sakit jiwa!". 













Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ahlan