hadis

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالأَرَضِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah al-Bahiliy: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”

carian

Isnin, 29 April 2013

kerana Allah ~

-DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI-




Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin ‘Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:


“Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.”
( Hadith riwayat Bukhari dan Muslim )

  Ramai antara kita tahu tentang mutiara kata-kata Rasulullah ini . Tetapi , apa nilai yang boleh kita ambil daripada kata-kata manusia paling sempurna ini ?

Apa yang kita faham tentang niat dan hijrah ?


Apa maksud niat?


Bahasa : Kehendak hati atau tujuan hati.


Istilah : Gerak hati melaksanakan sesuatu perkejaan dengan tujuan mencari keredhaan ALLAH s.w.t



Apa pula maksud hijrah?



Bahasa : Berpindah meninggalkan sesuatu tempat untuk pergi ke tempat lain.


Konteks Sejarah Islam : Perpindahan Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat baginda dari Makkah al-Mukarramah ke Madinah al-Munawarrah untuk mengembangkan Islam.

Konteks kini : Perpindahan yg lebih meluas merangkumi perubahan kepada hidup yg lebih baik, lebih maju, lebih mulia dan lebih dekat kepada ALLAH s.w.t.

***************************************************************

لا إلهَ إلاَّ اللَّه وحْدَه لا شَريك لهُ ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحمْد ، وهُو على كُلِّ شَيءٍ قَدِيرٌ

 firman Allah :

Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
(surah al-an'am : 162 )

adakah hanya dengan perkataan ''aku belajar/bekerja kerana Allah '' sudah menunjukkan kita beramal kerana Allah semata .
Tentu sekali tidak .


" Wahai orang-orang yang beriman, sekiranya kamu membantu agama Allah, nescaya Allah akan membantu kamu dan meneguhkan kedudukanmu"-muhammad : 7-

Hakikat iman itu mempunyai 3 peringkat asas iaitu Niat ,perkataan dan  perbuatan .

NIAT - perlu diingatkan untuk berjaya niat kita perlu spesifik , setiap perbuatan kita perlu diniatkan kerana Allah . Ya ramai yang mampu niat sebegini . Niat kerana Allah ini bukanlah hanya pada lintasan hati semata tetapi niat kerana Allah ini bermaksud keazaman dalam diri untuk mengembangkan ISLAM di muka bumi.
Ini yang penting .

contohnya , belajar kerana Allah tetapi bila Allah takdirkan kita gagal , kita kecewa .sedangkan kegagalan itu perancangan Allah .  sebab itu kita perlu faham tentang niat itu , '' ya Allah jika kejayaan dalam akademik ini akan membuatkan aku dekat dengan engkau ya Allah , kau izinkanlah aku berjaya '' doa sebegini lebih afdhal untuk kita menjaga niat kita agar tidak tersimpang dari niat yang sebenar iaitu mengembangkan ISLAM bukan dengan tujuan mendapat kejayaan semata-mata.

PERKATAAN - perkataan yang keluar dari mulut kita juga haruslah berlandaskan niat kita . Maksudnya      sebelum , semasa dan selepas kita berjaya atau gagal dalam perjuangan ,  perkataan kita haruslah menunjukkan kita sedang berusaha untuk mengembangkan ISLAM .

contohnya , kita niat nak kembangkankan ISLAM tapi , perkataan kita tak menunjukkan kita nak kembangkan islam sebaliknya kita membawa fitnah kepada islam . maksudnya kita guna perkataaan yang boleh menimbulkan persepsi negatif terhadap islam . jadi perkara ini perlu diubah untuk mendapat bantuan Allah.

PERBUATAN -seperti perkataan , perbuatan kita juga perlulah selari dengan niat dan perkataan kita . Maksudnya sebelum , semasa , dan selepas kita berjaya atau gagal dalam perjuangan , perbuatan kita mestilah menunjukkan kita sedang berusaha untuk mengembangkan ISLAM

contohnya , kita niat nak kembangkan ISLAM , tapi perbuatan kita seolah-olah kita berusaha kerana sesuatu yang lain seperti pangkat , pujian , duit , kerjaya dan sebagainya . Kita mendambakan bantuan Allah tapi perbuatan kita untuk mendapat kejayaan hanya untuk kepentingan pribadi bukan kepentingan islam . Bagaimana bantuan Allah nak sampai .

BANTULAH AGAMA ALLAH NESCAYA ALLAH MEMBANTU KAMU~







nak jadi pandai ? , nak jadi kuat ? , nak iman mantap ? , nak rasa dihargai ? nak akhlak terpuji ?

-doa senjata mukmin-

doa macam nie . . .
''ya Allah aku nak memperjuangkan agamaMu , kurniakanlah aku akal yang cerdas kerna itu akan membuatkan orang mendengar pendapatku , kurniakan aku fizikal yang mantap kerna itu membantu aku mempertahankan maruah agamaMu , kurniakan aku iman yang teguh kerana itu dapat menjadikan aku istiqomah memperjuangkan agamaMu , kau jadikan lah aku orang yang dikasihi masyarakat agar agamaMu mudah ditinggikan , kau hiasilah diriku dengan Akhlak nabiMu agar aku mudah mempraktikkan sunah rasulMu , ya Allah engkau dapat mengubah hati saidina Umar , tentu mudah bagiMu mengubah hatiku untuk membela agamaMu , ya Allah bantulah aku untuk membantu agama mu , sesungguhnya hanya kepadamu kami sembah dan hanya kepadamulah kami meminta pertolongan ''.

# nak jadi pandai ? , nak jadi kuat ? , nak iman mantap ? , nak rasa dihargai ? nak akhlak terpuji ?
 - >>> tolong agama Allah








 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ahlan