hadis

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالأَرَضِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah al-Bahiliy: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”

carian

Selasa, 3 September 2013

warkah untuk anak muda

Assalamua’laikum . . .

Mohon saudara pinjamkan 60 saat masa saudara untuk mengingati Allah dengan membaca risalah pendek yang manfaat ini .

Pertama sekali , bersyukur kita kepada Allah kerana memberi keizinan untuk kita menyedut oksigenNya yang mana nikmat bernafas ini sudah tentu lagi pasti dikurniakan oleh yang Maha pemurah supaya kita membuat persediaan untuk menghadapi kehidupan selepas mati .

Ketahuilah saudaraku , umat ini sangat memerlukan tenaga muda anda untuk menggemilangkan Islam . Anda tahu , apa yang musuh Allah paling takut ? Mereka takut , anak muda ISLAM seperti anda mengamalkan ISLAM dalam hidup . Mengapa mereka takut ? sebab , jika anda amal ISLAM dalam kehidupan, Allah adalah pelindung dan menjaga kita sepanjang masa .


“Sesungguhnya Yahudi dan nasrani tidak akan redho dengan kamu selama-lamanya sehinggalah kamu menurut cara hidup mereka. Katakanlah ‘sesungguhnya petunjuk ALLAH itulah petunjuk yang benar’. Dan sesungguhnya jika kamu memilih untuk mengikuti kemahuan Yahudi dan nasrani ini setelah datang kepada kamu ‘ilmu (Al Quran), maka ALLAH tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.(Al Baqarah : 120 )


Oleh itu , wahai saudaraku , sudah tiba sampainya waktu , anak muda seperti kita bangkit menggemilangkan ISLAM . Bila nak mula ? kenapa perlu tunggu , tentu sekarang . Bermula dengan mencintai Rumah Allah , insya Allah , Allah akan mencintai kita . Ayuh kita pergi ke dalam masjid dan beramal didalamnya supaya hati kita mudah menerima kebenaran dan menolak kebatilan dan akhirnya , musuh-musuh Allah akan takut dengan kebangkitan kita .

TAK IKHLAS ?

Saudara rasa ikhlas tu boleh beli kat kedai ? ''abang nak ikhlas satu kati , bungkus elok-elok nanti bocor tak ikhlas pulak saya nak buat baik'' tidak saudara ,
Ikhlas tu kena cari , dia tak akan datang sendiri . Keikhlasan itu hanya akan datang bila kita paksa diri kita .

KESIMPULAN . . .

jika seronok anda di dunia di balas neraka Allah di akhirat , hentikanlah keseronokkan itu . sudah tentu lagi pasti anda akan sengsara dan tak berbaloi keseronokkan anda itu .
tetapi ingat !
jika letih anda di dunia di balas syurga Allah di akhirat , tabah dan sabarlah menghadapi keletihan itu . sudah tentu lagi pasti anda akan bahagia dan berbaloi keletihan anda itu .

p/s : apa la sangat letih di dunia kalau ganjarannya syurga , ruginya seronok di dunia kalau ganjarannya neraka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ahlan